Calandkade

portaalkraan

Status
Gemeentelijk Monument
Registratiedatum
21 november 2017
Wijk
Laakkwartier
Bouwjaar
1968
herkomst: J. van Hoogdalem   datum: 1 maart 2017

Portaalkraan uit 1968 geproduceerd door Conrad Stork (Haarlem), jarenlang in gebruik geweest door de bouwmaterialenhandel Verhulst.

Een portaalkraan wordt gebruikt om zware lasten te verplaatsen, wat met dit type hijskraan zowel over de breedte als over de lengte van het werkveld mogelijk is. De kraan staat hoog op zijn poten, waardoor andere transportmiddelen, zoals rijdende betonmolens, onder de kraan door kunnen rijden. Deze portaalkraan aan de Calandkade is jarenlang gebruikt om materialen voor de bouwmaterialenhandel Verhulst te lossen. 

De portaalkraan is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als voorbeeld van industrieel erfgoed uit de jaren zestig. Het heeft cultuurhistorische waarde als verwijzing naar de havengebonden activiteiten van de Petroleumhaven. Als één van de twee laatste oorspronkelijke kranen aan de Laakhaven bezit het tevens zeldzaamheidswaarde.

portaalkraan
Plaatselijke aanduiding: Calandkade
Registratiedatum: 21 november 2017

herkomst: J. van Hoogdalem   datum: 1 maart 2017

Kadastrale aanduiding:
Sectie: AC

Omschrijving van het monument

Portaalkraan uit 1968 geproduceerd door Conrad Stork (Haarlem), jarenlang in gebruik geweest door de bouwmaterialenhandel Verhulst.

Een portaalkraan wordt gebruikt om zware lasten te verplaatsen, wat met dit type hijskraan zowel over de breedte als over de lengte van het werkveld mogelijk is. De kraan staat hoog op zijn poten, waardoor andere transportmiddelen, zoals rijdende betonmolens, onder de kraan door kunnen rijden. Deze portaalkraan aan de Calandkade is jarenlang gebruikt om materialen voor de bouwmaterialenhandel Verhulst te lossen. 

De portaalkraan is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische waarde als voorbeeld van industrieel erfgoed uit de jaren zestig. Het heeft cultuurhistorische waarde als verwijzing naar de havengebonden activiteiten van de Petroleumhaven. Als één van de twee laatste oorspronkelijke kranen aan de Laakhaven bezit het tevens zeldzaamheidswaarde.